نقش روابط عمومی در مدیریت بحران
امروزه سازمانها و نهادها و تمام شرکت های خصوصی با توجه به شرح وظایفی که برای خود تعریف میکنند و یا نهاد بالا دستی وظایفی را در برابر جامعه هدف تعریف میکند با بحران شخصیتی در حوزه حقوقی خود مواجه میشوند که مدیریت این بحرانها در کنار واحد تخصصی دستگاه ، در شرح وظایف روابط عمومی تعریف میشود .
هر رخدادی که قسمتی از وظایف سازمان را تهدید کند یک بحران محسوب خواهد شد و باید سریع تشخیص داده و استراتژی لازم برای مقابله با آن طراح شود.
اگر بحران بوجود آمده در چهارچوب امور تخصصی یا در حوزه وظایف عمومی دستگاه باشد، کارشناسان روابط عمومی باید طراحی خاصی را به مدیران تصمیم گیری ارائه دهند که این مهم را استراتژی و راهبرد بحران تعریف میکنند.
مدیران روابط عمومی برای پیشگیری از بحرانها باید به تحلیل دادهها تسلط لازم و کافی داشته باشند تا به موقع دادههای دریافتی را به اطلاعات کاربردی برای مدیران خود تبدیل کنند و اگر این پیشگیری در سرفصل وظایف روابط عمومی قرار گیرد موفقیت در مدیریت آن بحران بسیار بالا خواهد بود.
بحرانها در حوزه وظایف تخصصی دستگاهها را، یکی از خطیرترین بحرانها میتوان تعریف کرد زیرا سریع جامعه هدف را درگیر خواهد کرد و ارتباط منظم و بین بخشی کارشناسان فنی با کارشناسان حوزه روابط عمومی در پیشگیری از بحران کمک خواهد کرد.
اطلاع رسانی به موقع و استفاده از فضای مجازی و ابزار دیجیتال در کنار رسانه و بخصوص اعتماد به افکار عمومی گامی مهم در مدیریت بحران دستگاه میباشد.
افکار عمومی در جامعه هدف را اگر باور داشته باشیم و صادقانه مشکل را با او به اشتراک بگذاریم در کنترل و گسترش رخداد ما را یاری خواهد کرد زیرا منافع جامعه هدف با ما در اشتراک است و با ما همزاد پنداری خواهد کرد و این را گامی مهم در مدیریت بحران توسط روابط عمومی میدانیم.
در مدیریت افکار عمومی جامعه هدف ارتباط بین بخشی با تشکلهای مردم نهاد و اتحادیه ها بسیار مهم میباشند زیرا این تشکلها، نخبگان گروه هدف میباشند و این افکار را مدیریت خواهند کرد و از اطمینان بین آنها روابط عمومی سود و حسن استفاده را خواهد کرد.
ما در این گفتار کوتاه سعی کردیم نقش روابط عمومی ها را به صورت کوتاه در مدیریت رخدادها خاطر نشان کنیم تا هر چند کوتاه در تبیین نقش کارشناسان این حوزه گامی برداریم .
روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه