نقش کاریزمای اداری در تحول سازمانی
دکتر پوریا گلچین، سرپرست شبکه دامپزشکی تربت حیدریه از نقش کاریزمای اداری در تحول سازمان خبر داد.
وی افزود: نقش کاریزمای اداری در تحول اداری در ایجاد یک ارتباط سازنده بین افراد ، برخورد اولیه و زبان بدن نقش بسزایی دارد و کارشناسان حوزه رفتارهای اجتماعی و روانشناسان رفتاری در مقالات خود به این نکته اشاره دارند که واکنش های رفتاری شامل زبان گفتاری و زبان بدن در ایجاد یک ارتباط تاثیر گذار نقش بسیار مهمی دارند و این هنر را شاخصه افراد با روابط عمومی بالا می دانند .
گلچین گفت: زبان بدن ، میزان علاقه شما را به مخاطب بازگو میکند و او را به مذاکره ترغیب و یا برعکس نقش تخریبی خواهد داشت که او را در ادامه گفتگو تحت تاثیر خواهد گذاشت . در حوزه تحول اداری در کنار نیروی انسانی توانمند و فن سالار که نقش مهمی در تحولات سازمانی دارد ، برای مباحث فیزیکی سازمانها هم زبان سازمانی تعریف میکنند که این زبان پل ارتباطی بین دستگاه و ذینفعان و مراجعه کنندگان میباشد که متأسفانه مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته است. مباحث فیزیکی سازمانها که شامل مبلمان اداری و چیدمان آنها ، وضعیت ساختمانها ، خودروهای سازمانی ، نظافت محیطی و ملزومات اداری میباشند و اینها قسمتی از زبان دستگاه در ارتباط با ارباب رجوع و ذینفعان میباشد که توسط مدیران و کارکنان باید مورد توجه قرار گرفت شود.
سرپرست شبکه دامپزشکی تربت حیدریه یادآور شد: از آنجاییکه افکار عمومی ذینفعان و مراجعه کنندگان به یک سازمان خدماتی کنجکاوانه و حتی زیرکانه بدنبال راه ارتباطی با دستگاه میباشد ، این وضعیت فیزیکی آن سازمان هست که خواسته یا ناخواسته این ارتباط را برقرار میکند و نقش حاکمیتی دستگاه را به رخ مخاطب میکشد و این را باید یادآور شد که فقط قوانین و بخشنامه ها برآیند نقش حاکمیتی دستگاه نیستند و در کنار این مهم ، باید برای کاریزمای پرسنل و وضعیت فیزیکی سازمان هم نقشی قائل شد و این همان زبان سازمانی میباشد تا هم مراجعه کنندگان و هم پرسنل شاغل در دستگاه از محیط کار خود لذت برده و مباحث انگیزشی را در بین پرسنل ارتقاء داد.
این مسئول تصریح کرد: در دستگاههای دولتی کمبود منابع مالی یکی از دلایل عدم توجه به این مهم میباشد ، در حالی که وضعیت اعتبارات شرط لازم برای بهینه کردن فضای فیزیکی میباشد اما شرط کافی نیست و گاهی میتوان با چیدمان مناسب و نظافت محیطی لازم فضای مناسبی برای ارباب رجوع و پرسنل خود ایجاد کرد و مدیران بالا دستی حوزه مالی نیز اگر در برشهای مالی سالیانه خود درصدی جهت بهسازی فضای اداری قائل شوند میتوان در یک بازه زمانی کوتاه به این مهم دست پیدا کرد. در این مطلب کوتاه بر آن شدیم تا به اهمیت فضای اداری در جهت ایجاد روحیه کاری و انگیزش در پرسنل و ایجاد ارتباط سازنده بین سازمان و مخاطب بپردازیم تا شاید گامی در ایجاد تحول اداری و تبیین این مهم برداشته باشیم.
نظر دهید