• 1397/05/11 - 12:00
  • تعداد بازدید : 247
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

اظهارات مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی در پی انتشار مطلبی در خصوص ابعاد مختلف نگهداری و نجاست سگ در سایت های مختلف

فاخته نیوز- پس از درج مطلبی در خصوص ابعاد نگهداری سگ(اینجا) که در آن اظهار نظر اقشار مختلف از جمله دامپزشکان، اساتید دانشگاه و روانشناس، اسلام شناس، جامعه شناس و … در خبرگزاری شبستان و انتشار آن در پایگاه خبری تحلیلی فاخته نیوز به نقل از خبرگزاری یادشده، حجت الاسلام محمد حسن شورورزی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه با انتشار مطلبی به برخی از شبهات مطرح شده در این خصوص پاسخ گفت.



در این مطلب که نسخه ای از آن نیز در اختیار فاخته نیوز قرار گرفته آمده است؛



بسم الله الرحمن الرحیم



محضر مبارک مردم شریف ایران و جوانان عزیز و شیفتگان دین مبین اسلام:



سلام علیکم



جملاتی چند در مورد نظر و دیدگاه اسلام در خصوص سگ از حیث جایگاه و طهارت و نجاست و… بطور اختصار بیان می شود:



کلمه سگ در قرآن شش بار آمده است و اسلام خیلی مقام سگ را گرامی داشته است و در خیلی روایات نام سگ بعنوان حیوان با وفا و … آمده است که بعنوان نمونه یک آیه شریفه و چند روایات ذکر می شود.



امروزه متاسفانه دشمنان اسلام و شبهه افکنان همیشه دنبال تضعیف دین مبین اسلام عزیز و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده و می باشند؛ که به عنوان نمونه در سایتها و فضاهای مجازی و در مقالات و… در این خصوص مشاهده می شود و چهره ی مخدوشی از اسلام عزیز بیان می کنند و از این قبیل شبهات که در مقابل اسلام عزیز قرار می دهند فراوان است که مجال بازگو نیست.



اما در بحث سگ و مسائل مربوط به آن به چند نکته برای رفع ابهام بطور اختصار اشاره می نمایم:




  • مسائل شرعی با مسائل اخلاقی و مسائل اجتماعی با هم فرق می کند و در بعض موارد قابل جمع و در اکثر جاها قابل جمع نیست و هر کدام در جای خود باید رعایت شود خصوصا در مورد مسائل شرعی که خط قرمز اسلام است و باید به آن عمل شود.

  • در بحث نجس بودن سگ در از حیث شرعی روایاتی زیاد بیان شده که بطور آشکار و واضح نجاست سگ را بیان می نمایند و مراجع عظام تقلید نیز بر این اساس حکم به نجاست سگ داده اند، ولی نجاست سگ، دلیل بر بی حرمتی به این مخلوق خداوند نیست چرا که هر چه مخلوق خداوند است دارای حکمتهای زیادی در خلقت او قرار دارد که مورد بررسی و دقت عمل است، در اینجا برای نمونه و دلایل نجس بودن سگ به سه روایات که در کتاب وسائل الشیعه بیان شده استناد می نمایم:



«سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) عَنِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ: رِجْسٌ نِجْسٌ، لَا یُتَوَضَّأْ بِفَضْلِهِ، وَ اصْبُبْ ذَلِکَ الْمَاءَ وَ اغْسِلْهُ بِالتُّرَابِ أَوَّلَ مَرَّه ثُمَّ بِالْمَاءِ. ترجمه: راوی حکم سگ را از امام صادق (علیه السلام) سؤال کرد، حضرت فرمود: پلید و نجس است، از اضافه آبی که آشامیده نباید وضو گرفته شود، آن آب را بریز و (ظرف) را بار اول با خاک و سپس با آب بشوى.» وسائل الشیعه، ج‏۳، ص: ۴۱۵



«عَنْ مُعَاوِیَه بْنِ شُرَیْحٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) فِی حَدِیثٍ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ سُؤْرِ الْکَلْبِ یُشْرَبُ مِنْهُ أَوْ یُتَوَضَّأُ؟ قَالَ: لَا؛ قُلْتُ أَ لَیْسَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ، لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ. ترجمه: ابن شریح، حکم نیم خورده سگ را از امام صادق(ع) پرسید که آیا مى توان از آن نوشید یا با آن وضو گرفت؟ حضرت فرمود: نه، راوى پرسید: آیا او یک درنده (مثل دیگر درندگان) نیست؟ فرمود: نه، به خدا سوگند، او نجس است. نه، به خدا سوگند، او نجس است.» وسائل الشیعه، ج‏۳، ص: ۴۱۶  



«عَنْ أَبِی سَهْلٍ الْقُرَشِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ لَحْمِ الْکَلْبِ؛ فَقَالَ هُوَ مَسْخٌ. قُلْتُ: هُوَ حَرَامٌ؟ قَالَ: هُوَ نَجَسٌ؛ أُعِیدُهَا عَلَیْهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، کُلَّ ذَلِکَ یَقُولُ هُوَ نَجَسٌ. ترجمه: ابی سهل می گوید از امام صادق(ع) درباره گوشت سگ سؤال کردم، حضرت فرمود: از حیوانات مسخ شده است. گفتم آیا حرام است؟ امام فرمود: نجس است. سه مرتبه این سوال را تکرار کردم و هر سه بار امام فرمود: نجس است.» وسائل الشیعه، ج‏۳، ص: ۴۱۷




  • در قرآن کریم و روایات زیادی بر احترام به حیوانات از جمله سگ بیان شده است و در خصوص سگ مباحث اخلاقی و احترام به این حیوان بیان شده و اما در مسائل شرعی نیز مباحثی در خصوص خرید و فروش آن آیا جایز است یا خیر که در بعضی از موارد مانند سگ نگهبان و… در ابواب فقهی بیان شده است که بعنوان نمونه به این آیه شریفه اشاره ای می شود: یَسْئَلُونَکَ ما ذا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّباتُ وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُکَلِّبینَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَکُمُ اللَّهُ فَکُلُوا مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَیْکُمْ وَ اذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَریعُ الْحِسابِ (مائده ۴) ترجمه : از تو سؤال مى‏کنند چه چیزهایى براى آنها حلال شده است؟ بگو: «آنچه پاکیزه است، براى شما حلال گردیده؛ (و نیز صید) حیوانات شکارى و سگهاى آموخته (و تربیت یافته) که از آنچه خداوند به شما تعلیم داده به آنها یاد داده‏اید، (بر شما حلال است؛) پس، از آنچه این حیوانات براى شما (صید مى‏کنند و) نگاه مى‏دارند، بخورید؛ و نام خدا را (به هنگام فرستادن حیوان براى شکار،) بر آن ببرید؛ و از (معصیت) خدا بپرهیزید که خداوند سریع الحساب است!»



و اما در مورد احترام و جایگاه سگ در روایاتی از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در اوصاف ” سگ” می فرمایند:



طوبی لمن عیشه کعیش الکلب، ففیه عشره خصال فینبغی ان یکون کلها للمؤمن الاول: لیس له مقدار بین الخلق و هو حال المساکین الثانی: ان یکون فقیرا لیس له مال و لا ملک و هو صفه المجردین الثالث: لیس له مأوی معلوم و الارض کلها له بساط و هو من علامات المتوکلین الرابع: ان یکون اکثر اوقاته جائعا و هم من دأب الصالحین الخامس: إن ضربه صاحبه مأه جلده لا یترک بابه و هو من علامات المریدین السادس: لا ینام من الیل الا الیسیر و ذلک من اوصاف المحبین السابع: انه یطرد و یجفی فیجیب و لا یحقد و ذلک من علامات الخاشعین الثامن: رضی بما یدفع صاحبه من الاطعمه و هو حال القانعین التاسع: اکثر عمله السکوت و ذلک من علامات الخائفین العاشر: اذا مات لم یبق منه المیراث و هو حال الزاهدین



ترجمه : از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در اوصاف ” سگ” می فرمایند:



خوشا بحال کسی که زندگیش چون زندگی سگ باشد! در این حیوان ده خصلت است که مومن به داشتن آنها سزاوار است.



آنکه سگ را در میان مردمان قدری نیست، و این حال مسکینان است.



آنکه مالی و ملکی ندارد، و این همان صفت مجردین است (مجردین یعنی کسانی که به مقام تجرد نائل شده اند و از همه چیز و همه کس حتی خود فارغ شده اند)



آنکه او را خانه و لانه ای معین نیست و همه زمین بساط اوست و این علامت متوکلان است.



آنکه اغلب اوقات گرسنه است و این عادت صالحان است.



آنکه اگر صد تازیانه از صاحب خود بخورد در خانه او را رها نمی کند و این صفت مریدان است.



آنکه شب هنگام بجز اندکی نمی خوابد و این از اوصاف محبین است.



آنکه رانده میشود و جفا میبیند، لکن چون بخوانندش بدون دلگیری باز میگردد و این از علامات خاشعین است.



آنکه به اضافه طعام صاحبش راضی است و این حال قانعین است.



آنکه بیشتر اوقاتش خاموش است و این از علامات خائفین است.



آنکه چون بمیرد میراثی بجای نگذارد و این حال زاهدین است.



محمد حسن شورورزی



مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی


  • گروه خبری : اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 28141
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه